Historik

Klubben bildades som JTK, Jönköpings Tennis Klubb 1903 och är en av landets äldsta klubbar. En av de stora initiativtagarna till klubben var syskonen Hay som dessutom var huvudägare i vad som allmänt kallades för Tändsticksfabriken. Även i Huskvarna fanns intresse för sporten och 1924 bildades HTS, Huskvarna Tennis Sällskap.

1981 flyttade båda klubbarna sin verksamhet till Rosenlundsbackarna och en gemensam idrottshall – Racketcentrum Ekonomiska Förening. 1991 slog klubbarna samman till Huskvarna Jönköping Tennisklubb, för att främja tennisens utveckling i Jönköpings Kommun

Efter två årsmöten, varav ett extra, bestämde klubben att från och med mars 2011 göra ett namnbyte och återgår till ursprungsnamnet Jönköpings Tennisklubb (JTK).